השעון האסטרונומי בפראג - Prague Astronomical Clock

שעון האורלוגין העתיק בעולם

כיכר סטורמצקה היא כיכר העיר העתיקה בה נמצא בית העיריה ומגוון מבנים נוספים. המבנה הבולט ביותר בכיכר אשר ללא ספק גונב את ההצגה הוא מגדל השעון. השעון האסטרונומי בפראג הוא שעון האורלוגין העתיק ביותר בעולם שעדיין עובד. הוא נבנה ב- 1410 ועובד מאז עם מספר הפסקות במהלך התקופה הארוכה הזאת.

כאשר מביטים בו המראה הוא כשל מספר שעונים המוצבים זה על גבי זה. השעון נחשב לפלא טכנולוגי אמיתי. הוא מורכב ביותר מבחינת המנגנון שבו, מבחינה אמנותית והוא טומן בחובו למעשה את כל הידע האסטרונומי שהיה באותם ימים.

עקוף את התור - הזמן כרטיס לתצפית מגדל השעון של פראג >>

בתמונה : השעון האסטרונומי בפראג כפי שהוא נראה מכיכר העיר

שעון של כל הזמנים

השעונים המרכיבים את השעון האסטרונומי בפראג (Prague Astronomical Clock) מודדים את הזמן באופן שונה. הדבר יוצר שילוב מופלא הן מבחינה ויזואלית- הצבעים והצורות שהופכים את השעון לססגוני ובולט והן מבחינה טכנית.

השעון האסטרונומי בפראג מציג את זמן גרמניה העתיק על ידי ספרות רומיות ומחוג השמש, את הזמן הצ'כי העתיק המסומן בספרות גותיות, את הזמן הבבלי העתיק המסומן בספרות ערביות ועל פיו יום מתחיל עם זריחת השמש ומסתיים עם שקיעתה וזמן נוסף הוא זמן הכוכבים ומסומן אף הוא בספרות רומיות.

פראג של אותם ימים היתה מרכז אסטרולוגי ולכן סביב השעון מצויירים סמליהם של שנים עשר המזלות. תחת השעון עצמו צוייר לוח שנה מקסים ביופיו על ידי האומן מאסטר האנו אשר הוסיף גם בובות המהוות אטרקציה בפני עצמה.

שעון או תיאטרון?

מלבד השעון עצמו ולוח השנה המוצב תחתיו, מדי שעה מתחוללת במקום הצגה של ממש. כל שעה עגולה ניתן לראות המוני אנשים מתאספים סביב השעון וממתינים בציפיה דרוכה ממש כמו לצאתם של שחקנים לבמה בהצגת תיאטרון אמיתית.

דמויות לצידו של השעון המסמלות תכונות אנושיות רעות כמו כפירה, רדיפת בצע, יהירות או מוות או הדמויות הטובות כמו האסטרונום, המלאך, ההיסטוריון והפילוסוף מתחילות לנוע ומדלת עץ קטנה יוצאים להם בזה אחר זה שנים עשר השליחים של ישו הנעים במעגל. ההצגה הזו מלווה בצלצול פעמונים עדין של השעון והיא נחתמת על ידי תרנגול זהב שמקרקר. ההצגה הזאת היא קסומה וממש נראה כי השעון על כל הדמויות שבו קם לתחיה עד שחוזרת הדממה.

עקוף את התור - הזמן כרטיס לתצפית מגדל השעון של פראג >>

תצפית ממגדל השעון של פראג

מגדל השעון האסטרונומי בפראג הוא אחת הנקודות בעיר העתיקה של פראג ממנו נשקף נופה העוצר נשימה של העיר. גגות הבתים האדומים, צריחי הכנסיות, כיכר העיר, הסמטאות הציוריות, בתי הקפה ועוד. ברחבת מרפסת התצפית שבראש מגדל השעון תמצאו אשנבים ובסמוך אליהם שילוט כולל הסבר על הנוף שנשקף מאותה הזווית. ביקור בתצפית מגדל השעון היא חוויה שאסור לפספס. (במקום קיימת מעלית).

בתמונה : הנוף המרהיב שנשקף ממגדל תצפית השעון

 

כתבות שאולי יעניינו אותך